onsdag 1. februar 2012

Nytt terreng

I helgen har jeg sjekket om det er mulig å gå turer i området rundt Kolbotn, og det gikk faktisk finfnint! :)

Både lørdag og søndag tok jeg og Tøffen på oss sko og labbet ut. Det var veldig deilig å komme seg ut og gå etter å ha vært "låst" inne med syke barn i flere dager. Kjenner at jeg blir smårar av å bare gå inne flere dager på rad...

På lørdag fulgte vi en brei og fin turvei i skogkanten fra Sofiemyr og nordover til Prinsdal gård. Det er ting som tyder på at det har blåst litt her også i det siste...


Jeg er vant til å se trær som har tippet over, men ikke så mange som har gått overende sammen.

På Prinsdal gård stor det flere hester ute. Flotte å se på, og ponnyen var så søt :)


Vi snudde her, og gikk tilbake samme veien som vi kom en stykke før vi gikk inn på Oldtidsveien. Jeg låner litt fakta fra Skiforeningen :


En av landets best bevarte oldtidsveier gikk gjennom det som nå er Oppegård kommune. Oldtidsveien var en ride- og kløvevei som gikk fra Christiania, over Grønliåsen til Fløysbonn, og videre sørover. Knapt 500 meter nord for parkeringsplassen ved HurlumHeiHuset (kort vei fra Fløysbonn) finner vi Kongebordet. Dette er en stor steinhelle, trolig en bauta som har falt om. Sagn knytter både kong Sverre (1100-tallet) og andre konger til Kongebordet. Oppegård historielag har satt opp en informasjonstavle som forteller både om Kongebordet og Oldtidsveien. Det er også satt opp benker her. 




Morsomt å få med litt historie når man er ute på tur :)

Treningsmessig var det ikke akkurat en effektiv tur, vi brukte 1 time og 50 min på å gå 8 km, men man trenger vel ikke alltid å være så effektiv..? Av og til er det veldig fint å bare gå og rusle sammen med noen :)


Søndagens tur tok vi i bebyggelsen. Kan nesten si at vi gikk Sofiemyr rundt vel?


5 km på nesten nøyaktig 1 time. Det var en kald og frisk avslutning på helgen. Godt å komme inn og varme seg igjen etterpå!



1 kommentar:

  1. Snart (håper jeg) så er jeg så sprek at jeg kan bli med på en av disse fantastiske turene du går :)

    SvarSlett