onsdag 25. juli 2012

Ferie med Tøffen

Lørdag 14. juli var det endelig tid for ferie for meg og Tøffen. Vi har gledet oss lenge til denne ferien, og var klare som egg da dagen endelig kom :)

Turen skulle gå til Tuddal, hvor vi har vært så heldige å få låne ei hytte for ei hel uke. På veien opp kjørte vi innom Heistadmoen for å kikke litt. Vi så stedet Tøffen lærte å rappelere, og fant tunnellen de brukte for å komme seg opp fra fossen også. Jeg turte ikke gå inn her, for dette er dypt!

Denne bunkersdøra er kanskje litt penere enn gjennomsnittet for slike dører? Jeg syntes i alle fall det var en stilig inngang

På bakken fant vi litt gull også :)
Masse kantareller sto og tryglet om å bli plukket. Hadde hverken kniv eller pose med oss, så det ble råplukket og lagt i t-skorten min... kunne bare ikke gå forbi

Vi stoppet på kafeen på Elgsjøen og spiste pannekaker med krem (deilig!), kikket på antikviteter og strakte på beina. Fin gammel traktor :)

Neste stopp var Heddal stavkirke. Stor sak! Imponerende byggverk, med mange morsomme vinkler.

Da vi kom til Tuddal fant vi Joker for å få handlet litt mat. Vi er vant til at Joker er omtrent døgnåpent, men det er den ikke i Tuddal... butikken stengte et kvarter før vi kom dit... En smule irriterende at vi ikke hadde tenkt på å sjekke det på forhånd. Men hva kan man gjøre?
Vi kjørte heller opp og fant hytta, bar inn bagasjen, og så kjørte vi over fjellet til Rjukan hvor Kiwi har åpningstider lik de vi er vante med :)

Søndag satte vi oss i bilen og kjørte til Tessungdalen for å fiske. Et kjempefint område, med småfosser og kulper. Massevis av fisk var det også, men dessverre var de for små til at det var noe mat på de.

Fotografen også ble visst fotografert her :)

I løpet av dagen kjørte vi oppover elven og fisket på flere steder. Vi stoppet også ved Tinnsjøen og kikket litt, før vi kjørte til hytta og oppdaget at vi hadde glemt igjen fiskeveska langt oppe i Tessungdalen... Så da var det bare å sette seg i bilen igjen :)

Gaustadtoppen ser ut som en vulkan når man kommer kjørende mot Rjukan

Hytta har strøm, men ikke innlagt vann. Vi er kanskje luksusdyr, men vi måtte dusje. Løsningen ble at vi på mandag kjørte til Rjukanbadet og dusjet der. Det er åpenbart vanlig, for de hadde en egen billett kun for dusjing. Etter en god dusj kjørte vi til Rjukanfossen. Her er utsikt ned mot Vemork fra stien inn mot fossen

Denne tavla var satt opp ved utkikksplassen mot fossen. Det er en ganske stor bommert på den første oppmålingen ja... 271 meter er litt mer enn de faktiske 105 :)

*Bilde av fossen fra utkikkspunktet kommer! Har visst klart å glemme å overføre akkurat de bildene*

Vi gikk helt bort til fossen også, og fikk se dette flotte synet. Regnbuen kommer liksom rett ut av fjellsiden.

Rett ovenfor fallet til fossen er rester av en gammel kraftstasjon. Det vises også et bygg rett til høyre for vannet i bakgrunnen. Lufttrykket og vannet i luften her var veldig morsomt å oppleve, men vanskelig å beskrive. Må egentlig bare oppfordre folk til å dra dit selv for å oppleve det :)

Videre herfra kjørte vi til Krossobanen i Rjukan. Dette er visstnok Norges første taubane. Det er en rød og en blå vogn, med de passende navn Tyttebæret og Blåbæret.

Vi tok så klart taubanen opp for å nyte utsikten, og deilig mat. Veldig spesielt å se hvor smal Gaustadtoppen egentlig er når man ser den fra denne vinkelen.

Om ettermiddagen var vi en tur nede ved Tinnsjøen og fisket, men det var dårlig med napp.
Tok bilde av en flere hundre meter høy foss som vi passerte. Synd at man ikke får samme opplevelsen i et bilde, som når man står rett under og ser opp på den.

På vei over fjellet når vi skulle tilbake til hytta stoppet vi ved Flistjønnskaret som er 1260 meter over havet, og gikk opp på en av de små toppene der en tur.
Været var ganske fint det, men det blåste kaldt rett inn til beinet! Det ble altså ikke en veldig lang tur...

Jeg ble helt fasinert av fargene og mønstrene på steinene her oppe:

Tirsdag var det på tide å teste et nytt fiskested, så vi dro ned til Tuddal og kjøpte fiskekort for dette området også. - Jada, viktig å presisere av vi (nesten) ikke har tjuvfisket!

Her sitter undertegnede og venter på at fisken skal la seg friste av den deilige meitemarken hun selv har tredd på kroken sin...

Merkelig nok ble det ikke store fangsten her heller... bare en liten sak som jeg knapt merket at jeg hadde på kroken.

Litt lengre ned i elva var det et fint område under en liten foss. Vi fisket her også en stund, men her var så mye mygg og knott at jeg ikke orket å bli så lenge

Vi var en snartur over i Rjukan denne dagen også, og fikk se arbeid ved veien etter et lite ras. Vil ikke være i bil her når det raser ut stein!

Fikk også nytt bilde av Gaustadtoppen badet i sollys

Onsdag dro vi og fisket i Tinnsjøen nær der Hydro sank. Spesielt å se ut over det stille vannet og tenke på hva som hendte her den dagen...

Torsdagen var vi tilbake og dusjet i Rjukanbadet (herrrlig), før vi bare gikk i Rjukan og kikket i butikkene, spiste på kafe og koste oss. Ble en rolig kveld på hytta med noe godt i glasset. Herrrlig!

Så kom fredagen.  Vi pakket bilen, vasket hytta, og satte oss i bilen.
Skulle egentlig bruke dagen til å fiske oss nedover Tinnsjøen og elva mot Notodden, men vond rygg la sine begrensninger på fiskingen.
Vi stoppet på Tinnoset, hvor jeg fant et skilt jeg ikke har sett før. Vil tro det skal advare mot fare for å gå gjennom isen, men det virket ikke som at det skulle være et problem da vi var der...

Vi var "hjemme" på Kolbotn allerede ca 18, men der ble vi ikke lenge...
Spiste og gikk igjen 20 for å fiske i Gjersjøen med venner. Vi gikk ned til vannet, og ble der og fisket til det var mørkt - og så litt til... Da vi kom hjem derfra igjen hadde vi vært ute i 5,5 time.

Det har vært en kjempeflott uke! Jeg har fått smådilla på fisking, og har i det hele tatt falt veldig for områdene rundt Tuddal/Gaustadtoppen/Rjukan. Drar veldig gjerne tilbake hit på ferie igjen, og anbefaler det på det varmeste!

...og så kommer man ikke unna et siste poeng..: Hvor bra man har det på ferie avhenger mye av hvordan man har det sammen med de(n) man er på ferie med. Så at jeg har hatt en flott ferie på hyttetur henger nok godt sammen med at jeg var der med en flott kjæreste! ;-)